Het is 11 uur en ik ben aangekomen in een AXXE Rasthof aan de A4. AXXE is naast Serways een grote speler op de Rasthof-markt. Maar waar Serways de uitstraling heeft van een personeels-kantine, maakt AXXE er een gethematiseerde belevenis van. (levensgrote kunstbomen, marktkraampjes, houten chalets enz) Het is erg rustig. Af en toe komen er mensen binnen om in het winkeltje rond te snuffelen of een koffie in meeneembeker mee te nemen. Vrachtwagenchauffeurs met toilettas komen zich douchen en gaan daarna weer.
Enkel de 60plussers zetten zich (net als ikzelf) met een kop
koffie in het restaurant en mijmeren over vroeger. Mij geeft het even de tijd
om terug te kijken op een weekje autobahn. Wat is me zoals opgevallen?
De vrachtwagenchauffeur
Een vrachtwagenchauffeur is een man. Vrachtwagenchauffeuzes
ben ik op mijn reis niet tegengekomen. (en zelfs mijn spellingscontrole geeft
aan dat vrachtwagenchauffeuzes niet bestaan)
De vrachtwagenchauffeur kun je in twee types indelen. Type 1
is een wat gezette man in effen gekleurd sweatshirt, een blauw overall of
wijdzittende spijkerbroek; is vaak snor dragend, heeft een grauwe huidkleur en
haar uit zijn oren. Type 2 is van het
ielige soort: ongeschoren, sprietsharen, brildragend (meestal met zeer dikke glazen)
het zelfde soort wijdzittende sijkerbroek als zijn dikkere collega maar dan
flink dicht gegespt met een riem. Draagt dikwijls een bloes met een ruitje
onder zijn overall en heeft soms een petje op. Vaak reizen de twee types samen
op 1 wagen; je ziet ze vaak samen aan tafel zitten ontbijten.
De vrachtwagenchauffeur (dik en dun) ziet er vaak ongezond
uit. De vele uitlaatgassen en de lange rijdagen zullen geen goed doen maar
zeker ook het aanbod in de truckersrestaurants draagt aan de ongezondheid bij.
Na een weekje truckers-restaurants heb zelfs ik wel een beetje genoeg van gefrituurd
of gebraden vlees, vette aardappelproducten en groentes gebakken in roomboter
met spek. Zoals ik al eerder schreef bestaat het truckersontbijt (in elk
autohof op de kaart) uit gebakken aardappelen met spek en eieren (eventueel
aangevuld met worstjes). Daarnaast is het
aantal rooksalons, rookhotels en rookrestaurants dat ik onderweg ben
tegengekomen zo overvloedig dat je kan concluderen dat de meeste truckers
fervente rook-hobbyisten zijn.
Als de chauffeur niet op de weg zit, dan staat hij achter de
gokkast. Elke raststätte heeft er tenminste twee staan en ze zijn vrijwel
altijd bezet. Ik heb zelfs mannen in de rij zien staan wachten totdat er een
kast vrijkwam. Het gegeven dat op elk autohof een casino te vinden is geeft aan
dat aan deze chauffeurs-hobby veel geld kan worden verdiend.
Aan chauffeurs kun je op meerdere wijzen geld verdienen.
Hoewel ik had verwacht veel sexclubs en tippelende prostituees tegen te komen
onderweg, boden de schaarsgeklede vrouwen zich op mijn reis enkel via
film(kabines) en via tijdschriften aan.
Gedurende de week kwam ik slechts 1 Erotik markt tegen. Hun aanbod bestond vrijwel alleen uit
producten voor de eenzame mannelijke reiziger. Zelfs bij Sanifair zit er een
compacte reis-vagina in het condoom automaat-assortiment. (“Schat heb je de
reisdocumenten ingepakt?” “Ja, in die zwarte tas, samen met de reiswekker en de
reisvagina!”)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten