vrijdag 2 november 2012

Tijd voor conclusies 1

1 november 2012

Het is 11 uur en ik ben aangekomen in een AXXE Rasthof aan de A4. AXXE is naast Serways een grote speler op de Rasthof-markt. Maar waar Serways de uitstraling heeft van een personeels-kantine, maakt AXXE er een gethematiseerde belevenis van. (levensgrote kunstbomen, marktkraampjes, houten chalets enz) Het is erg rustig. Af en toe komen er mensen binnen om in het winkeltje rond te snuffelen of een koffie in meeneembeker mee te nemen. Vrachtwagenchauffeurs met toilettas komen zich douchen en gaan daarna weer.

Enkel de 60plussers zetten zich (net als ikzelf) met een kop koffie in het restaurant en mijmeren over vroeger. Mij geeft het even de tijd om terug te kijken op een weekje autobahn. Wat is me zoals opgevallen?

De vrachtwagenchauffeur

Een vrachtwagenchauffeur is een man. Vrachtwagenchauffeuzes ben ik op mijn reis niet tegengekomen. (en zelfs mijn spellingscontrole geeft aan dat vrachtwagenchauffeuzes niet bestaan)

De vrachtwagenchauffeur kun je in twee types indelen. Type 1 is een wat gezette man in effen gekleurd sweatshirt, een blauw overall of wijdzittende spijkerbroek; is vaak snor dragend, heeft een grauwe huidkleur en haar uit zijn oren.  Type 2 is van het ielige soort: ongeschoren, sprietsharen,  brildragend (meestal met zeer dikke glazen) het zelfde soort wijdzittende sijkerbroek als zijn dikkere collega maar dan flink dicht gegespt met een riem. Draagt dikwijls een bloes met een ruitje onder zijn overall en heeft soms een petje op. Vaak reizen de twee types samen op 1 wagen; je ziet ze vaak samen aan tafel zitten ontbijten.

De vrachtwagenchauffeur (dik en dun) ziet er vaak ongezond uit. De vele uitlaatgassen en de lange rijdagen zullen geen goed doen maar zeker ook het aanbod in de truckersrestaurants draagt aan de ongezondheid bij. Na een weekje truckers-restaurants heb zelfs ik wel een beetje genoeg van gefrituurd of gebraden vlees, vette aardappelproducten en groentes gebakken in roomboter met spek. Zoals ik al eerder schreef bestaat het truckersontbijt (in elk autohof op de kaart) uit gebakken aardappelen met spek en eieren (eventueel aangevuld met worstjes).  Daarnaast is het aantal rooksalons, rookhotels en rookrestaurants dat ik onderweg ben tegengekomen zo overvloedig dat je kan concluderen dat de meeste truckers fervente rook-hobbyisten zijn.

Als de chauffeur niet op de weg zit, dan staat hij achter de gokkast. Elke raststätte heeft er tenminste twee staan en ze zijn vrijwel altijd bezet. Ik heb zelfs mannen in de rij zien staan wachten totdat er een kast vrijkwam. Het gegeven dat op elk autohof een casino te vinden is geeft aan dat aan deze chauffeurs-hobby veel geld kan worden verdiend.

Aan chauffeurs kun je op meerdere wijzen geld verdienen. Hoewel ik had verwacht veel sexclubs en tippelende prostituees tegen te komen onderweg, boden de schaarsgeklede vrouwen zich op mijn reis enkel via film(kabines) en via tijdschriften aan.  Gedurende de week kwam ik slechts 1 Erotik markt tegen.  Hun aanbod bestond vrijwel alleen uit producten voor de eenzame mannelijke reiziger. Zelfs bij Sanifair zit er een compacte reis-vagina in het condoom automaat-assortiment. (“Schat heb je de reisdocumenten ingepakt?” “Ja, in die zwarte tas, samen met de reiswekker en de reisvagina!”)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten